torsdag den 1. november 2012

Rodfrugttærte


Det er nu atter blevet tid for rodfrugter…

…det synes jeg er rigtig dejligt, da jeg holder meget af rodfrugter. De kan bruges til mange forskellige ting, her er de brugt i en tærte. Jeg brugte en blanding af rødbeder, pastinak og gulerødder, det var hvad grønsagsskuffen kunne tilbyde lige nu. Da jeg jo kun er en person lavede jeg tærten i en lille tærteform, så havde jeg til to dage. Opskriften har jeg fundet i  Spis Bedre nr. 10 2010, men har dog lavet enkelte ændringer undervejs, bl.a. kom jeg lidt sennep i æggemassen, det synes jeg passer godt sammen med rodfrugterne.

Ja det ligner næsten en kage - men det er det ikke!

Rodfrugttærte – min version
(2 personer eller 1 person to dage)
½ dl rugmel
1 dl hvedemel
65 g smør
1 spsk iskoldt vand
ca. 250 g kogte blandede rodfrugter
1 dl cremefraiche
1 æg
1 stor tsk sennep
salt, peber
Til tærtedejen røres ingredienserne sammen i en foodprocessor. Dejen trykkes ud i en tærteform og sættes i køleskabet en halv time. Rodfrugterne skæres i tykke skiver og lægges i tærtebunden i lag. Med en gaffel røres cremefraichen sammen med ægget. Sennep, salt og peber røres i. Æggemassen hældes over rodfrugterne og bages ved 225 grader i ca. 25 minutter. Serveres med salat.

Note: Ofte forbager man tærtebunden ca. 10 minutter inden fyldet kommer i. Det skulle man ikke ifølge opskriften, så det gjorde jeg ikke. Men det vil jeg nu gøre næste gang, for tærtebunden blev lidt for blød.

2 kommentarer:

  1. God idé! Jeg burde faktisk lave madtærte lige nu... men jeg er rimelig træt lige nu, så jeg tror, jeg nupper en times serie-kiggeri :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Piskeris
      Rodfrugttærte er godt...tv-serier er også godt :-)

      Slet