tirsdag den 18. december 2012

Osso Buco


Jeg må indrømme…

…at jeg ikke har meget erfaring med at lave osso buco og måske var det derfor, at kødet ikke blev særlig mørt, da jeg afprøvede nedenstående opskrift. Kan det mon have noget at gøre med, at jeg ikke tilsatte vin? Det kan være lidt problematisk at skulle bruge en smule vin til madlavningen, når man kun er en person i husholdningen. Ikke, at jeg ikke kan finde på at åbne en flaske vin i weekenden, selvom jeg kun er mig selv. Men lige den weekend havde jeg spist ude fredag og skulle spise ude søndag og så var der ligesom ingen grund til at åbne en hel flaske vin selv. Nå, men selvom kødet ikke blev rigtig mørt, så var sovsen og grønsagerne til gengæld rigtig lækre – selvom jeg ikke er i tvivl om, at det ville have været endnu bedre med vin. Opskriften jeg stort set fulgte (bortset fra det med vinen) havde jeg fundet hos Årstiderne


Osso Buco – min (ikke helt vellykkede) version
(2 personer eller 1 person 2 dage)
3-4 skiver osso buco afhængig af størrelsen
smør
15 g mel
(1½ dl hvidvin) – jeg brugte bouillon
1 tsk tomatpuré
½ fed hvidløg, finthakket
kogende vand
100 g rodselleri
1 pastinak
1 gulerod
1 porre
½ dåse flåede tomater
persille
citronskal
½ hvidløg, finthakket
Tænd ovnen på 200 grader. Inden Osso Buco-skiverne brunes på panden skærer eller klipper man nogle snitter i yderhinden, så de ikke trækker sig sammen. Kødstykkerne brunes og krydres med slat og peber. Når de er færdige, lægges de op i et ildfast fad med høj kant. Drys mel i gryden og kog den af med (hvidvin) bouillon, tomatpuré og hvidløg og hæld det over kødet. Derefter hældes kogende vand i fadet indtil det dækker kødet. Fadet tildækkes og står i ovnen ved 185 grader i en time. Imens skrælles pastinak, selleri og gulerødder og skæres ud i grove stykker. Porren renses og skæres ud i grove stykker. Når kødet har været i ovnen en time tilsættes grønsagerne, sørg for at de bliver vædet med stegeskyen. Steg det hele videre endnu en halv time. Serveres med gremolata, d.v.s. en blanding af persille, citronskal og hvidløg samt kartoffelmos.

Note: Ja sådan lavede jeg min Osso buco og som sagt var den desværre ikke blevet ordentlig mør. Så jeg endte med at tage halvdelen af både kød og grønsager og smide det i en gryde, hvorefter det fik lov til at koge en time mere. Og så blev kødet endelig mørt! Den portion blev smidt i fryseren, så har jeg hurtig mad en dag, jeg kommer sent hjem fra arbejde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar