tirsdag den 29. januar 2013

Tunfrikadeller med karryfritter og ærtepuré


Frikadeller af tun…

…er en god ting at lave, når man også skal tænke i madpakke. Jeg fandt en opskrift i Søndagsavisen, som jeg brugte. Som tilbehør lavede jeg karryfritter, som foreslået. Men ikke gulerodshumus, som de også foreslog som tilbehør. I stedet lavede jeg lidt ærtepuré.


Tunfrikadeller med karryfritter og ærtepuré – min version
(2 personer eller 1 person og madpakker)
1 dåse tun i vand
1 gulerod, fintrevet
1 forårsløg, finthakket
2 spsk persille, finthakket
saften af ½ citron
1 æg
3 spsk rugmel
2 spsk cremefraiche
salt, peber
olie
200 g persillerødder
1 spsk olie
½ spsk karry
100 g ærter
2 spsk cremefraiche
salt, peber
Karryfritterne laves først. Skræl persillerødderne og skær dem i tynde bjælker. Vend dem i olie, karry og krydderier og bag dem i ovnen ved 220 grader i 30 minutter. Til tunfrikadellerne røres alle ingredienser sammen, tunfarsen formes til frikadeller og steges på panden i olie. De grønne ærter pureres sammen med cremefraiche og krydderier og serves til sammen med dagens salat. Nem hverdagsmad.

Nyt fra Anne på 6. sal:
Det næste stykke tid bliver det nok ikke til så meget fiskemad. Ikke, at der har været en hel masse i forvejen - der er plads til forbedring. Men det bliver ikke nu for lige om lidt, d.v.s. torsdag kommer Datteren hjem fra Det Store Udland og planen er, at hun skal bo hos sin mor, indtil hun starter uddannelse i København efter sommerferien. Det bliver nu dejligt at se hende igen. Mon hun er til at kende?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar