onsdag den 20. februar 2013

Asiatiske flødeskokker


Lækkert tilbehør med jordskokker og kartofler…

…fandt jeg i Tina Scheftelowitz’s bog ”Suveræne salater året rundt”. Jeg har tidligere nævnt, at jeg har det lidt svært med jordskokker i varm mad, men denne portion flødekartoffeljordskokker var nu rigtig lækker. Jeg fulgte nogenlunde Tinas opskrift, men gav lige retten et drys hakkede jordnødder. Det gjorde den bestemt ikke ringere.



Asiatiske flødeskokker – min version
(2 personer eller 1 person 2 dage)
200 jordskokker
300 g kartofler
½ spsk finthakket ingefær
1 fed hvidløg, finthakket
1 lille dåse kokosmælk (ca. 165 ml)
½ dl fløde
chili - frisk eller tørret
30 g grofthakkede jordnødder
Jordskokker og kartofler skrælles og skæres i skiver, jordskokkerne ca. 1½ cm tykke, kartoflerne ca. ½ cm tykke. Rodfrugtskiverne lægges i et smurt ildfast fad. Den finthakkede ingefær og hvidløg blandes i kokosmælken sammen med lidt tørret chili efter smag. Den krydrede kokosmælk hældes over grønsagerne og der drysses med lidt salt. Bages i ovnen ca. 1 time og 15 minutter. Vend rundt et par gange undervejs. Når der er gået en time tages fadet ud, jordnødder drysses over og så skal det lige stå 15 minutter til. Jeg serverede ovnstegt kyllingeoverlår til samt dagens salat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar