fredag den 22. marts 2013

Korn med grønsager og kylling


Sidst jeg lavede mad hos mine forældre…

…havde min mor fået nogle kerner af kornsorten jomfrubyg af min søster og dem ville vi gerne prøve at lave noget med. Jomfrubyg er en kornsort Aurion har lanceret, læs mere om det her. Hos Arla fandt jeg denne gode lækre hverdagsret der foruden korn indeholder kyllingefars og forskellige grønsager. Jeg valgte at skrue op for grønsagerne og så bruge knapt så mange korn.


Korn med grønsager og kylling – min version
(3 personer)
25 g smør
2 dl kogt jomfrubyg eller anden form for korn
2-3 gulerødder i små tern (ca. 200 g)
3 løg i små tern (ca. 200 g)
salt, peber
400 g hakket kyllingekød
1 fed hvidløg
1 dl hakket persille
5 stilke bladselleri små tern (ca. 200 g)
1½ dl cremefraiche
Smelt smørret og svits løgene til de blive bløde. Tilsæt kyllingefarsen og svits kødet i ca. fem minutter til det smuldrer og har skiftet farve. Tilsæt hvidløg, gulerødder, salt og peber og lad det hele småstege 10 minutter. Så tilsættes korn, bladselleri og persille og når det er varmet igennem skrues ned for varmen og cremefraichen røres i. Det mætter godt, så man kan sagtens nøjes med salat som tilbehør.

Nyt fra Anne på Sjette:
Denne uge har været den mest heftige uge jeg har haft, siden jeg startede som bibliotekar på Fyn 1. december sidste år. Alle dage har der været møder og/eller kurser og resten af tiden har der været udlånsvagter. Og i morgen skal jeg også have vagt. Det har været en spændende uge, men nu er jeg efterhånden godt brugt. Godt at jeg har ferie fra på torsdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar