tirsdag den 5. marts 2013

Mandelfrikadeller


Opskriften på disse gode grøntsagsdeller er Kirsten Skaarups...

... og jeg fandt den på hendes blog Kødfri fredag, hvor hun har mange lækre opskrifter. Jeg ændrede lidt på opskriften - i stedet for røde linser brugte jeg en blanding af linser og forskellige korn (en blanding som jeg en gang havde købt i Fakta) og så kom jeg ikke tern af rød peber i, men kom i stedet mere revet gulerod i.


Mandelfrikadeller – min version
50 g blandet korn og linser (man kan også bare bruge røde linser)
50 g finthakket løg
2 fed hvidløg, finthakket
150 g fintrevet gulerod
100 g grofthakkede mandler
50 g havregryn
2 spsk soja
salt, peber
2 spsk hvedemel
1 bdt hakket persille
2 æg
olivenolie
Linse- og kornblandingen koges efter anvisningen på pakken. Bruger man røde linser koges de 20 minutter. Afdryppes. Løg, hvidløg og gulerod blandes med mandler, havregryn og soja. Smag til med salt og peber. Rør hvedemelet ud i 2 spsk vand og rør det i farsen. Tilsæt persille og rør æggene i et ad gangen. Lad farsen hvile en halv times tid. Hvis farsen er for lind, tilføjes evt. flere havregryn. Varm olie på panden og steg ca. 12 frikadeller gyldne og sprøde, ca. 5 minutter på hver side.

Note: Rigtig gode kødfri frikadeller, sprøde og lækre. Også gode til madpakken.

2 kommentarer:

  1. Det ser virkelig lækkert ud. Jeg er vild med din nyfortolkning af frikadellerne - det skal helt sikkert prøves :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Patrick
      Prøv dem endelig, de er værd at sætte tænderne i :-)
      Desværre kan jeg ikke tage æren for dem, da jeg har dem fra Kirsten Skaarups blog Kødfri fredag.

      Slet