onsdag den 10. april 2013

Boller med kerner og appelsin


I fredags havde jeg fødselsdag…

…og det lykkedes at samle den nærmeste familie til brunch. Da jeg næsten lige var kommet hjem fra Hamborg og da jeg også skulle have gæster i weekenden, blev det eneste hjemmelavede jeg serverede en gang boller. Resten købte jeg mig fra. Jeg havde set en opskrift i Søndag, nr. 52 2012. Jeg valgte at lave dejen som en koldhævet dej, så jeg kunne bage bollerne om morgenen på fødselsdagen og dermed have lune boller, når gæsterne kom. Det blev rigtig lækre boller, bløde og luftige. Appelsinen smagte ikke igennem, måske skulle man også komme saften i næste gang.



Boller med kerner og appelsin – min version
(24 boller)
15 g gær
1 spsk salt
2 spsk honning
6 dl koldt vand
4 dl A38
fintrevet skal af to øko-appelsiner
50 g solsikkekerner
50 g græskarkerner
100 g havregryn
300 g grahamsmel
500-600 g hvedemel
æg til pensling
solsikkekerner og græskarkerner til drys
Smuldr gæren i en stor skål. Tilsæt salt, honning, vand og A38. Bland appelsinskal, kerner og gryn sammen med grahamsmel og rør det i gærblandingen. Tilsæt hvedemel lidt efter lidt til dejen bliver nogenlunde fast. Lad dejen hæve i køleskabet natten over. Næste dag slåes dejen ned og formes til 24 boller. Lad bollerne efterhæve en halv time. Derefter pensles de med æg og drysses med kerner. Bages ved 200 grader i 25-30 minutter.

Nyt fra Anne på Sjette
Ja, tænk så er jeg hele 52 år. Det gør mig vist til en af de ældste madbloggere. Jeg kunne vælge at ærgre mig over at være blevet så gammel, men i stedet vil jeg glæde mig over, at jeg indtil videre har fået lov til at leve 52 år. 

4 kommentarer:

  1. Øj, de lyder gode med appelsin i - et drys chokolade ville sikkert gøre godt i dejen, hvis det skulle være en mere dessertagtig en af slagsen (;

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Chokolade og appelsin er et rigtig godt makkerpar - også i boller. Så det kan kun blive godt.

      Slet
  2. Hej

    Sikke nogle fine servietter! Det er nostalgisk og smukt med de gamle botanik-tegninger. Og tillykke. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ungersvend,
      Ja, jeg faldt lige for de fine billeder af krokus - meget let og forårsagtigt.

      Slet