fredag den 12. april 2013

Carpaccio af laks med mandarin og bagt snackpeber samt krydrede pitatrekanter


Da jeg så nedenstående opskrift…

…i et blad (Alt for Damerne nr. 51 2012) faldt jeg straks for farvesammensætningen. Man kan kun blive i godt (forårs)humør af de glade friske farver. Den ret måtte jeg simpelthen prøve at lave og da jeg skulle have veninder på besøg til min fødselsdag, var der en oplagt mulighed.


Carpaccio af laks med mandarin og bagt snackpeber – min version
(4 personer)
2 store snackpebre
olivenolie
salt, peber
250 g røget laks
2 mandariner
12 ananaskirsebær
4 spsk olivenolie
1 lime, saft og skal
salt, peber
pinjekerner
Læg peberfrugterne i et fad. Hæld olie over og drys med slat og peber. Bag pebrene i ovnen ved 200 grader i ca. 20 minutter. Når de er kølet af pilles skallen af og pebrene skæres i tynde skiver. Fordel laksen i bunden af et fad. Skræl mandarinerne og skær dem i tynde skiver (Dvs. det gik ikke så godt med de tynde skiver, så det blev i stedet bare mandarinstykker). Læg skiver af peberfrugt og mandarin over laksen. Pil skallen af ananaskirsebærrene, halver dem og drys dem ud over fadet. Bland lidt olie med limesaft og –skal samt friskkværnet peber og hæld det over fadet. Pinjekernerne ristes på en pande og drysses over til sidst.


Krydrede pitatrekanter
Som tilbehør havde jeg lavet små trekanter af pitabrød smurt med forskellige oliekrydderblandinger, f.eks. hvidløgs- og chiliolie blandet med Herbes de Provence og rapsolie blandet med sennep og friskhakket timian. Brødtrekanterne blev lige varmet en ovnen til de var tilpas sprøde. Dejligt tilbehør.

Note: Uha, den var god den lakseret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar