onsdag den 25. juni 2014

To gange jordbærsalat - uhm....

Det er som bekendt højsæson for dejlige danske jordbær, så det gælder bare om at få glæde af dem, mens de er her. Jordbær egner sig ikke kun til desserter og kager, men kan også bruges i diverse salater – og her tænker jeg ikke på frugtsalater, men salater der kan spises som tilbehør til middagsmaden.

Jeg har afprøvet to forskellige salater, begge er rigtig gode på hver deres måde. Den ene salat med kål, mynte og hyldeblomstdressing fandt jeg hos Odense Fødevareselskab. Den anden salat med spinat og salatost fandt jeg hos Smagsløjer. Her kommer opskrifterne sådan som jeg lavede dem, dog er mængden omregnet til 4 personer.


Kålsalat med jordbær og flødehyldeblomstdressing
(4 personer)
1 icebergssalathoved
krydderurter – jeg brugte mynte og ananassalvie
200 g sommerhvidkål
200 g jordbær
Dressing:
4 spsk piskefløde
1½ spsk citronsaft
1½ spsk koncentreret hyldeblomstssaft
salt, peber
Salaten skæres ud i mindre stykker. Kålen snittes fint. Krydderurterne hakkes. Jordbærrene skæres i halve stykker eller skiver afhængig af størrelsen. Til dressingen røres piskefløde med de øvrige ingredienser og smages til. Umiddelbart før serveringen vendes salaten med dressingen.


Jordbærspinatsalat med salatost
(4 personer)
800 g jordbær
1 pose babyspinat
½ rød peberfrugt
græskarkerner, en lille håndfuld
1 dl olie
½ dl balsamico
1 spsk vand
1 spsk honning
1 tsk soya sauce
Tabasco sauce, et par dråber eller flere efter smag
salt
Spinaten skylles og rives fra hinanden i grove stykker. Peberfrugten skæres i tern. Jordbærrene skylles og toppen skæres af, før de deles i mindre stykker. Til dressingen røres alle ingredienser sammen undtagen honning og salt, som bruges til at smage dressingen til med. Hæld dressingen ud over salaten og server.

Om den ene salat er bedre end den anden er ikke til at sige. Jeg kunne i hvert fald rigtig godt lide begge to.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar