søndag den 27. juli 2014

Kyllingemuffins, salat og ost

I dag har jeg haft besøg…

…af en sød kollega og hendes fireårige søn. De kom til en tidlig frokost, hvor jeg havde lavet salat og kyllingemuffins. Desuden fik vi knækbrød og ost og en vindruekompot, som jeg havde eksperimenteret mig frem til. Salat og muffins var ikke lige noget for drengen, til gengæld var han vild med knækbrødene både med leverpostej og ost. Godt, at der også var noget der faldt i hans smag.


Kyllingemuffins med mandler og gulerødder
(4 personer)
450 g kyllingefars
1 stor gulerod, fintrevet
25 g mandler, grofthakket
2 æg
Herbes de Provence
salt, peber
Kyllingefarsen røres godt med fintrevet gulerod og hakkede mandler. Derefter røres æg og krydderier i. Bliver farsen for lind, røres lidt havregryn i. Bliver den for fast, røres lidt mælk i – til farsen har en god konsistens. Sættes i køleskab for at hvile mindst 10. minutter. En muffinsform smøres godt og farsen fordeles i hullerne. Jeg fik det til ni stykker af pæn størrelse. Bages ved 200 grader i en lille halv times tid.

Note:
Egentlig er det jo bare frikadeller, der bare er bagt i ovnen. Hvilket de jo ikke bliver ringere af. Variationsmulighederne er utallige i forhold til, hvad man vil putte i af fyld og krydderier.


Spinatsalt med tomat og fennikel
(Her er ingen mål, jeg har bare brugt, hvad jeg syntes var passende)
fennikel
mandler
små tomater (Jeg brugte San Marzano, som er mine yndlingstomater, når det kommer til små tomater)
frisk spinat
frisk basilikum
olivenolie
citronsaft
salt
peber
Fenniklen skæres ud i stænger. En gryde sættes over med lidt vand, salt og citronsaft og fennikelstængerne gives et opkog et par minutter i vandet. Afkøles og vendes med finthakket basilikum. Mandlerne hakkes groft og ristes på panden til de bliver gyldne. Drysses med lidt salt. Tomaterne skæres i tre stykker. En dressing piskes sammen af olivenolie, citronsaft, salt og peber. På et aflangt fad lægges spinatbladene. Dressingen hældes over. Oven på igen kommer først toma er og derefter fennikel. Det hele toppes med hakkede mandler og er hermed klar til servering.

Note:
Dejlig grøn og rød salat. Men den skal nok ikke serveres for dem, der ikke bryder sig om fennikel. Men er man til fenniklens specielle anissmag, så er den god.


Vindruekompot
250 g grønne stenfri vindruer, halveret
½ dl vand
limesaft
en smule rørsukker
frisk ingefær skåret i grove stykker
Kom de halverede vindruer i en gryde med lidt vand, sukker og ingefærstykker. Lad det koge en halv times tid til vindruerne er bløde og møre. Smages til med limesaft.

Note:
Selvom jeg forsøgte ikke at gøre den for sød, kan den stadig gøre tåle lidt mere skarphed efter min smag. Måske lidt vineddike eller lidt løg kunne hjælpe. Men den var fin til osten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar