onsdag den 29. oktober 2014

Ny grillpande 1 - grillet salat med smag af sommer

Selvom det måske ikke helt...

...er sommertemperaturer, så har det jo været temmelig mildt efter årstiden. I går eftermiddags efter at jeg havde fået fri, fik jeg heldigvis tid til at gå en tur i det dejlige solskinsvejr. Og det er jo skønt at få suget de (måske) sidste lune solstråler til sig.


Selvom det ikke helt er sommertemperaturer, kan man jo godt få lyst til mad med smag af sommer. Og da jeg jo for nylig har modtaget en grillpande fra firmaet Gastrolux, som jeg skal have testet, så var en gang salat med grillede grønsager meget passende. Mums, sådan en gang salat er bare meget mere mig end meget kød, man kunne servere for mig.


Jeg startede med at stege nogle peberfrugter på panden. Jeg er ret vild med den koncentrerede sødlige smag peberfrugterne får, når de bliver grillet. Så jeg stegte lige nogle ekstra stykker, så var der til madpakken og salaten næste dag.


Næste omgang på grillen var skiver af aubergine og squash. Og til sidst fik nogle skiver Halloumiost en tur.


Grillet salat med smag af sommer
( 1 person)
½ peberfrugt
1/2 squash
1/3 aubergine
1/2 dl sort quinoa
3 blommetomater
50 g halloumi
basilikum
olivenolie
balsamico
salt, peber
oliven
Skær peberfrugten ud i stykker, læg dem på panden med skindsiden nedad og steg dem på grillpanden ved høj varme. Jeg gav dem 10 minutter, men det var lige underkanten, 15 minutter er bedre. Læg peberfrugterne i en frysepose og lad dem ligge 5 minutter før skindet pilles af. Aubergine og squash skæres i tynde skiver og pensles med olie. De blev stegt ca. 10 minutter ved høj varme, mindre kunne have gjort det. Quinoaen koges efter anvisningen på pakken. Tomaterne skæres ud i skiver. Halloumien skæres i skiver på ca. 1½ cm og steges ved høj temperatur ca. 3-4 minutter på hver side. På en tallerken lægges grønsager og quinoa. Hakket basilikum drysses ud over og en dressing blandet af olivenolie, balsamicoeddike, salt og peber dryppes over. Til sidst kommer man osteskiver og oliven over og salaten er klar til at servere. Brød til passer fint, hvis man har lyst til det.

Note til grillpanden:
Peberfrugterne fik som sagt for lidt, men smagen var, god ligesom når de bliver bagt i ovnen. Grønsagerne fik lige lidt for meget, men det var nok mere min skyld end pandens. Halloumiosten blev rigtig lækker, god smag og sprød. Bedre end på en almindelig pande. Så alt i alt var første forsøg med den nye pande vellykket.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar