fredag den 24. oktober 2014

Ny grillpande og tærte med kødbund

Jeg blev kontaktet...

...af firmaet Gastrolux, et dansk firma der producerer kvalitetspander og -gryder og blev spurgt om jeg var interesseret i at teste deres produkter. Jeg kiggede på deres hjemmeside og syntes, at deres ting så rigtig lækre ud. Så jeg sagde ja tak og fik tilsendt en grillpande, som jeg netop har hentet på posthuset.

Jeg har længe ønsket mig en grillpande og glæder mig meget til at få prøvet den af. Så I kan se frem til nogle opskrifter  i den nærmeste fremtid, hvor brugen af grillpande vil spille en væsentlig rolle.

Men ikke i dag, for i dag skal den stå på tærte med kødbund. Jeg har før lavet en tærte med kyllingefars, denne gang er det så med oksefars.




Grønsagstærte med bund af oksefars
(2 personer 1 dag eller 1 person 2 dage)
150 g oksefars (hvilket var lidt for meget til det fad, jeg havde valgt, 125 g havde nok passet bedre.)
1 fintrevet pastinak
1 løg
olivenolie
½ rød peberfrugt
100 g romanescokål
tomatpuré eller en rest tomatsovs
2 æg
100 g hytteost
tørret basilikum
salt, peber
Først skal farsbunden laves. Tag lidt af løget og hak det fint. Bland det i farsen sammen med revet pastinak og et æg. Rør farsen sammen, krydr den med salt, peber og basilikum og lad den evt. hvile ½ time. Smør et lille tærtefad (det jeg brugte var 17 cm i diameter). Tryk farsen ud i tærtefadet, så det dækker bunden og siderne i et tyndt lag. Bag farsbunden i 15 minutter ved 175 grader. Imens laves fyldet. Resten af løget hakkes groft og svitses på panden i lidt olie. Peberfrugten skæres ud i tern og tilføjes sammen med romanescokålen, som deles i mindre buketter. Det hele skal kun svitses lidt, indtil løgene er bløde. Når farsbunden er bagt, tages den ud af ovnen og der smøres et lag tomatpuré eller tomatsovs over. Derefter fordeles grønsagerne over bunden. Det andet æg røres sammen med hytteosten og krydderier. Æggemassen hældes over grønsagerne og tærtefadet sættes i ovnen igen og bages 25-35 minutter til æggemassen er stiv. Serveres med en god salat

Note: Som sagt kunne mængden af fars godt være mindre efter min smag. Og gerne blandet med flere revne grønsager. Så vil bunden nok også blive lidt lettere i det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar