mandag den 22. december 2014

Julekonfekt 2014 1. del

Weekenden blev bl.a. brugt til at...

...lave en masse lækker konfekt, som jeg skal have med til juledagene hos min søster. Som altid havde jeg købt rigeligt ind af både det ene og det andet og meget blev da også brugt.

Det nye i år var daddelkugler. Dem lavede jeg to slags af og opskrifterne får I her. Resten af opskrifterne får I i morgen.


Daddelkugler med appelsin og jordnøddesmør
(ca. 28 stk.)
200 g friske dadler
150 g mandler
appelsinskal fra en halv økoappelsin
appelsinsaft
1 spsk peanutbutter
kakaopulver
Mandlerne hakkes ret fint. Dadlerne hakkes og blendes sammen med dadler. Appelsinskal- og saft tilsættes sammen med peanutbutter. Det hele blandes godt og formes til kugler. Tril kuglerne i kakao og sæt dem i køleskabet.

 
Daddelkugler med nødder
(ca. 28 stk)
200 g dadler
100 g hasselnødder
1 lille teske nøddebalsamico
hvid chokolade
100 g finthakkede hasselnødder og mandler

Start med at riste nødderne i ovnen. Rist dem ca. 10-15 minutter ved 200 grader. Men ikke så længe, at de bliver for mørke. Tag dem ud af ovnen og gnid skallerne af. Hak derefter nødderne. Blend dadlerne med nødderne og nøddebalsamico. Form massen til små kugler og stil dem koldt. Hak hasselnødder og valnødder fint. Smelt den hvide chokolade i vandbad eller mikroovnen og vend kuglerne først i chokolade og derefter i de finthakkede nødder. Stil atter kuglerne koldt.


Midt i det hele mistede jeg tilsyneladende en god gammel trofast ven i køkkenet, nemlig ovenstående køkkenmaskine. Jeg havde lige fået hakket og blendet det jeg skulle og bum, så ville den pludselig ikke mere. Jeg har haft den i 30 år, ja stort set siden jeg flyttede hjemmefra. Så måske er det OK, at den har sagt stop nu. Må ud og finde en ny efter jul, for sådan en kan jeg ikke undvære.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar