onsdag den 17. december 2014

Nem hverdagsret med kylling og porrer og lidt om Hobbitten

I aftes var jeg bikspasser i Bio...


...og fik i den anledning set tredje del af "Hobbitten". Den skulle jeg nu altså også se. Jeg har været Tolkien-fans siden 70-erne, hvor jeg læste "Ringenes Herre" første gang. Jeg var vild med fantasy den gang og der fandtes ikke ret meget ud over Tolkien og C. S. Lewis's Narnia-bøger.



Jeg kan stadig godt lide en god fantasy-historie og jeg har set "Ringenes Herre"-filmene mange gange. Faktisk blev jeg så grebet af de fantastiske landskaber der er i filmene, at jeg i 2006 rejste rundt i New Zealand i seks uger sammen med min datter. Og vi besøgte nogle af de forskellige locations fra filmene, det var en ret fantastisk oplevelse. (New Zealand er nu et fantastisk land - Ringenes Herre eller ej).


Så, jo jeg var nødt til at se afslutningen på Hobbitten. Peter Jackson har jo lavet rigtig meget om i forhold til bøgerne, og der er lidt for meget kamp og lidt for lidt hobbit i de tre Hobbit-film efter min smag. Jeg synes, at de tre Ringenes Herre-film er de bedste. Jeg husker stadig hvordan jeg (og mange andre) med stor spænding ventede på filmene, spændte på hvordan Peter Jackson ville overføre Tolkiens fantastiske univers til det store lærred. Hobbit-filmene er også flotte, men for mig har de ikke det næsten magiske skær, der var over Ringenes Herre-filmene.


Jeg ved ikke hvor meget en hobbit ville sætte pris på nedenstående ret. Men omvendt elsker de jo mad, så de havde nok spist den med glæde. Opskriften er fundet i bogen Fedtfattig mad med 3 ingredienser af Sandra Leigh Draznin. Jeg ændrede den til en mere nordisk udgave smagt til med timian i stedet for ingefær og soja.


Kylling med porrer og soltørrede tomater
(1 person 2 dage eller 2 personer 1 dag)
2 kyllingebryster
2 porrer
25 g soltørrede tomater
2 dl hønsebouillon
frisk eller tørret timian
salt, peber
majsstivelse
parmesanost       
Snit de rensede porrer i mindre stykker. Læg dem i bunden af en pande sammen med fintsnittede soltørrede tomater og hakket timian. Hæld bouillon på og giv det et opkog. Læg kyllingebrysterne på og lad det koge under låg i ca. 15 minutter. Tag kylling og grønsager op og hold dem varme. Jævn sovsen med majsstivelse og smag den til med salt og peber. Kan serveres med dagens salat samt pasta eller brød. Hvis I synes pastaen ser lidt underlig ud, så er det fordi jeg har brugt pasta lavet af sorte bønner. Det fungerer fint og smager udmærket.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar