mandag den 26. januar 2015

Karrygryde med kål

Her sidder jeg...

...med hele den ene side af munden bedøvet efter et akut besøg hos tandlægen. Søndagen havde bragt tandpine med sig, så jeg måtte af sted til tandlægen i dag. Det viste sig, at være en temmelig kompliceret sag (uha - det bliver vist dyrt), hvor tandlægen efterhånden fandt frem til, at der i første omgang skulle fjernes en gammel sølvplombe i overmunden. Inde bag ved sidder nemlig en grim revne i tanden. Når bedøvelsen forsvinder, vil det vise sig om tanden har fået det bedre af denne behandling, om det er det samme (av) eller om det blevet værre (av,av).


At jeg ikke kan spise foreløbig, behøver jo ikke at forhindre mig i at komme med en opskrift i dagens indlæg. Så her får I en opskrift på en dejlig kålgryde, som jeg lavede for nylig. Som udgangspunkt blev brugt denne opskrift fra Vi skal spise. Jeg lavede den uden kød og brugte den som tilbehør til en ovnstegt medister (deraf medisterens lidt sjove udseende).


Karrygryde med kål
(3 personer)
olivenolie
karry
400 g kartofler
300 g hvidkål
1-2 dl vand
2 dl kokosmælk
1 ds tomater
soya
jordnødder
peber
Skær kartoflerne ud i små tern. Varm olien i en gryde og kom karryen i. Vend kartoflerne rundt og lad dem småstege 5 minutter. Skær hvidkålen ud i fine strimler og vend dem i kartoflerne sammen med kokosmælk, vand og tomater. Lad det koge 15-20 minutter til kartoflerne er møre. Smag til med peber og soya. Til sidst kommes en håndfuld jordnødder i. Kan serveres som tilbehør f.eks. til medisterpølse.

2 kommentarer:

  1. Interessant kombination :) Kunne jeg godt finde på at lege videre med i køkkenet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Samantha - spændende hvad du kan få ud af det :-)

      Slet