onsdag den 21. januar 2015

Linser med bladbeder - dejlig grøn ret


 Så kom vinteren også...

...til mit område. Og selvom det er koldt og lidt vådt med sneen, så er det også dejligt, den er der. For den lyser op i landskabet, noget vi virkelig har trængt til efter alle de mange mørke og grå dage, vi har haft i denne vinter.


Jeg ved ikke om dagens ret er en vinterret, men den lyser i hvert fald op med sin mange dejlige farver. F.eks. bladbedernes røde og gule stilke. Jeg kendte ikke rigtig bladbeder, før de begyndte at dukke op i min kasse fra Aarstiderne. For dem der ikke kender bladbeden, kan jeg fortælle, at den bl.a. kan bruges som spinat, sådan som jeg har gjort det i denne ret.




Linser med bladbeder og tomater
(1 person)                 
½ dl grønne linser
olivenolie
150 g bladbeder
2 tomater
hvidløg efter smag
citronskal
en håndfuld oliven
basilikum
salt, peber
parmesanost            
Linserne koges i rigeligt vand 30-40 minutter. Bladbederne renses. Bladene skæres i grove strimler, stilkene i mindre stykker. Lidt olivenolie varmes på panden og heri ristes bladbedeblade og stilke. Finthakket eller presset hvidløg tilføjes sammen med citronskal. Tomaterne skæres i både, vendes rundt og varmes med. Til sidst kommes hakket basilikum og oliven i og det hele vendes forsigtigt rundt endnu en gang. Ved serveringen drysses parmesanost over. Kan spises som det er eller med brød til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar