mandag den 6. april 2015

Påske og fødselsdag

Når man som jeg...

...har fødselsdag d. 5. april, så hænder det med jævne mellemrum, at man har fødselsdag i påsken. Og i år var det så på Påskedag. Jeg holdt fødselsdag i mine forældres sommerhus, selvom det var vinterkoldt om natten, var det trods alt fint vejr om dagen.


I min familie har vi jo lavet den tradition, at den der har fødselsdag ikke skal lave mad. I stedet for kommer gæsterne med maden - men så får man heller ingen gaver. Til gengæld kan man gå ud glæde sig til, hvad familien - i dette tilfælde min mor og søster - har fundet på at spændende og lækre ting. Og der var mange lækre ting.


 Vi startede med salat med rejer og æg samt en rigtig lækker lakserilette. 


Så var der to lækre salater, en med agurk, dild og jordnødder og en med bl.a. kikærter og asparges. Dejlige forårsagtige salater, mums.


Der var også en grønsagstærte og pålæg med broccoligratin, også dejligt.

Og en lækker lille snack med dadler, ost og bacon

Til eftermiddagskaffen havde min mor lavet fine portionskager 
med æblemos og marcipan på kagebund.


Og senere på dagen inden gæsterne kørte hjem, var der ostebord med dejlige oste, hjemmebagt knækbrød og en god gammel kending "Ananasfryd" med ananas, vindruer, flødeost og valnødder. Den lavede min mor ofte tilbage i 70'erne/80erne som afslutning på en frokost.

Alt sammen gode og lækre ting, det var dejlig fødselsdagsmad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar