mandag den 11. maj 2015

Tur til Frankrig 1: Lækker fransk fødselsdagsmiddag

Som nævnt før...

...så tilbragte jeg sidste uge i Frankrig, hvor jeg havde en rigtig dejlig ferie. Først tre dage i byen Troyes, hvor Datteren studerer dette semester og så tre dage til Paris også sammen med Datteren. Oh, det var gode dage med masser af oplevelser, både med og uden mad.

Vores største måltid var uden tvivl den middag vi fik på restaurant Le sarrail i Troyes. Datteren havde til sin fødselsdag i januar ønsket sig en lækker middag, som vi skulle have, når jeg kom på besøg. Og nu var dagen oprundet og hun havde fundet det sted, hun gerne ville spise.

Vi startede med en velkomstdrik, et glas kir.



Og så gik vi i gang med selve middagen. Datteren havde bestilt snegle. Ikke i hus, men derimod i en dejlig sauce med svampe. Og jeg havde kastet mig ud i noget, jeg ikke helt vidste, hvad var. Andouillette stod der på menukortet. Og som alle jo ved, så er andouillette....ja, hvad mon det egentlig var for noget, jeg havde bestilt. Det viste sig at være en fransk specialitet, en slags pølse (ikke at min udgave lignede en pølse særlig meget) lavet med fyld af - indvolde. Fortrød jeg valget? Lidt måske, for ærligt talt så tror jeg, at det er en ret, der kræver en vis tilvænning, i hvert fald i den udgave, jeg blev præsenteret for. Men pyt, man skal jo også prøve noget nyt, når man er ude.



Så kom hovedretten. Datteren havde bestilt et stykke oksekød med pommes fritter, det var jo velkendt mad. Jeg havde valgt skinkemignon med kartofler formet som churros og med en lækker roquefort-sauce til. Se det var altså noget mere lækkert.


Så kom lige en osteservering med to lokale oste, især kunne vi godt lide hvidskimmelosten, Chaorce hed den. Den anden var en flødeost med krydderurter, Jeg husker ikke navnet på den.


Og så var der jo lige dessert, hvor vi valgte det samme, nemlig deres udgave af en Crème Brûlée et chocolat. Det var bare mums.


Og så skulle der også sluttes ordentlig af med kaffe og den lokale spiritus lavet af blommer.

Se det var et super dejligt måltid. Men det var dog en engangsforstilling med et måltid i den størrelse, da budgettet for resten af ferie også skulle holdes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar