onsdag den 14. oktober 2015

Ovnret med grønkål, tomater og oksefars

... eller sagt på en anden måde - kål og ko i fad. Kålen er grønkål, som jeg har fået i en kasse fra Aarstiderne. Koen er hakket til oksfars. Lidt gris - altså bacon - skal der også i. Så er vi godt på vej til en dejlig ovnret med både kød og grønsager. Opskriften, som jeg har fulgt nogenlunde, fandt jeg hos maduniverset.




Ovnret med grønkål, tomater og oksefars (min version)
(2-3 personer)
200 g oksefars
50 g bacontern
100 g finthakket grønkål
3 æg
1 dl mælk
Herbes de Provence
salt, peber
revet ost – jeg brugte en rest af den osteblanding som hedder Tex mex chili
3-4 tomater i skiver
purløg, finthakket

Start med at stege baconternene på panden, til de bliver gyldne. Hæld fedtet fra og brun oksekødet. Smag til med krydderier. Bland oksekød og bacon med den finthakkede grønkål. Hældes i et smurt ildfast fad. Æggene piskes med mælk og halvdelen af purløgene. Æggemassen hældes over kød og grønkål. Fadet dækkes med tomatskiver. Sættes i ovnen ved 200 grader i ca. en halv time. Når der er 10 minutter tilbage kommes den revne ost over og fadet sættes atter tilbage i ovnen og bager færdigt. Serveres med dagens salat. Ønsker man lidt mere bastant tilbehør, kan man f.eks. servere brasede kartofler til.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar