fredag den 4. december 2015

Fad med auberginer, tomater, feta og hytteost

Her er en opskrift på en let lille grøntsagsret, der overhovedet ikke ligner julemad. Og det kan man måske godt trænge til, hvis man synes, at det bliver lidt for meget med julesul her i december måned.
Opskriften  har jeg fundet i Yotam Ottolenghis bog ”Plenty More”, som jeg har henvist til før. Jeg lavede lidt om på opskriften undervejs.



 Auberginefad med tomater, feta og hytteost (min version)
(1 person plus lidt til frokost)
1 lille aubergine (den jeg brugte var på 125 g)
olivenolie
3 blommetomater, skåret i tykke skiver på den lange led
40 g fetaost
1 dl hytteost
2 æg
frisk basilikum, grofthakket
salt, peber

Skær auberginen ud i skiver på ca. 2½ cm tykkelse. Pensl dem godt med olivenolie og læg dem på et stykke bagepapir på en bageplade. Drys dem med salt og peber og bag dem ved 210 grader i ca. 40 minutter til de er bløde og gyldne. Sæt ovntemperaturen ned på 170 grader. Pisk æg, hytteost og fetaost sammen i en skål til det bliver en tyk blanding. Krydr med peber og hakket basilikum. Smør et lille ildfast fad og sæt aubergineskiver og tomatskiver skiftevis på højkant (så vidt muligt). Hæld æggemassen i fadet og sæt fadet i ovnen. Den skal bage ca. 40 minutter. Serveres med dagens salat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar