tirsdag den 22. december 2015

Julekonfekt 2015 2

Lige om lidt er det jul. Jeg har stadig en arbejdsdag i morgen, oven i købet en lang af slagsen. Men i morgen aften drager Datteren og jeg til Jylland for at holde jul. Så de næste dage kommer der ikke til at ske meget her på bloggen. Men inden juleferien kan jeg lige nå at give jer de to sidste opskrifter på årets konfekt.


Jeg ønsker alle læsere af bloggen en rigtig glædelig jul.


Citronstykker
250 g marcipan
1½ tsk revet citronskal
1 spsk flormelis
100 g hvid chokolade
½ dl mandelflager
lidt ekstra citronskal til drys
Skær marcipanen i mindre stykker og ælt det med flormelig. Form det til 14-20 kugler og tryk dem flade med håndfladerne, så de ligner tykke mønter. Tryk med gaffel i den ene side, så der kommer et fint mønster. Rist mandelflagerne på en tør pande til de har fået farve. Knus dem derefter groft. Hak og smelt den hvide chokolade over vandbad eller mikroovnen. Dyp marcipanstykkerne halvt i den hvide chokolade og drys med mandelflager og citronskal.
Opskriften har jeg fundet i et nummer af Alt for Damerne.


Appelsinnougatkugler
1 vasket økologisk appelsin
150 g marcipan
100 g nougat
100 g mørk chokolade
sesamfrø
Skær nougaten ud i små stykker, tril dem til små kugler og sæt dem i køleskabet en halv time. Riv skrællen på appelsinen. Pres den og rør et par skefulde af appelsinsaften i marcipanen. Ælt det sammen. Bliver marcipanen for fugtig kan evt. tilføjes noget flormelis. Del marcipanen i mindre stykker og kom et stykke marcipan omkring hver nougatkugle. Form marcipanen til kugler. Smelt chokoladen over vandbad eller i mikroovnen. Vend kuglerne først i chokolade og derefter i sesamfrø. Stil dem i køleskabet til chokoladen er stivnet.
Opskriften er min egen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar