fredag den 1. januar 2016

Nytår og en dejlig salat med bagte pastinakker


Alle bloggens læsere ønskes et rigtig godt nytår!

Julen og nytåret har været fyldt med familiesamvær og hygge.Og mit arbejde skulle også passes indimellem. Så der har ikke rigtig været tid til at tage sig af bloggen. Men nu er det nye år startet og der skulle gerne blive masser af mulighed for at få afprøvet en masse spændende opskrifter. Der vil blive endnu flere vegetaropskrifter i det nye år. Ikke fordi jeg er blevet vegetar som sådan, jeg er bare stadig mest vild med grønsager og alle de muligheder der er.

Jeg starter det nye år med den salat, som jeg lavede til nytårsaften hos mine forældre. Det er en dejlig salat, hvor man kan få brugt eventuelle pastinakker, der evt. skulle ligge og gemme sig i bunden af køleskabet. Opskriften fandt jeg hos skagenfood.dk


Salat med bagte pastinakker og tomater, forårsløg, oliven og ost
(4 personer)
4-5 st. pastinakker
olivenolie
1 spsk honning
2 spsk balsamico
salt, peber
2/3 pose med blandet salat
150 g blommetomater
1-2 stk forårsløg
50 g sorte oliven
pecorino eller anden tør ost
Skræl pastinakkerne og skær dem i i stave på langs. Vend dem med lidt olie, salt og peber og bag dem møre og gyldne ved 200 grader i ca. 25 minutter. Pisk olivenolie, honning, balsamico, salt og peber sammen, smag til og vend de varme pastinakker i dressingen. Lad dem marinere 10 minutter, mens resten forberedes. Skyl salaten og læg den i bunden af et fladt fad. Hak forårsløgene fint og drys dem over salaten. Fordel pastinakkerne oven på. Skær tomaterne over og fordel dem ud over pastinakkerne sammen med oliven. Til sidst drysses med flager af ost.


2 kommentarer:

  1. Hej Anne.
    Også rigtig godt nytår til dig. Det lyder spændende med en masse vegetarretter i det nye år. Ligesom dig er jeg ikke vegetar, men elsker grønsagsretter. Det er nok mest de grovere grønsager, jeg er vild med. For tiden har vi en masse græskar, som jeg forsøger at anvende efter bedste evne. Det kan være lidt af en udfordring, men med de mange gode madblogs, er der god inspiration at hente. Glæder mig til at følge dig og dine kreative køkkenkunster.

    God nytårshilsen
    Inge V.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge,
      Jeg er også mest vild med de grove grønsager som f.eks. rodfrugter og alle slags kål. Græskar er også en rigtig spændende grønsag med mange muligheder. Der findes i øvrigt flere kogebøger kun med græskaropskrifter, f.eks. Smagen af græskar af Maren Korsgaard. Jeg glæder mig også til at dele mine opskrifter med dig og alle andre der læser bloggen. Det er dejligt, når har lyst til at bruge opskrifterne på bloggen.
      mvh
      Anne

      Slet