tirsdag den 12. april 2016

Kåltaco med pulled chicken og syltede løg

I sidste uge havde jeg fødselsdag og i den anledning, havde jeg inviteret mine gode veninder til frokost søndag. Jeg serverede bl.a. kåltaco for dem og det var en succes. Man har længe kunnet finde opskrifter på kåltaco og/eller kålwraps rundt omkring på nettet og andre steder, men det var ikke noget, jeg rigtig havde fået prøvet af. Men nu skulle det være.
Jeg fandt en spændende opskrift på kåltaco med kylling, som Louisa Lorang har lavet for Alt for Damerne. Jeg lavede dog lidt ændringer undervejs. Bl.a. lavede jeg pulled chicken (inspireret af denne opskrift ) som en del af fyldet. Det var også nyt for mig.



Kåltaco med pulled chicken og syltede løg
(8 stk)
Pulled kylling
4-5 kyllingebryster
Marinade:
saft af 1 lime
4 spsk olivenolie
1 tsk ahornsirup
2 spsk hot tacosauce
stødt chili
hvidløgspulver
Syltede løg
2 rødløg
1½ dl eddike
1 dl sukker
8 kålblade – jeg brugte savoykål
2 avocadoer
creme fraiche 18%
5-6 radiser
tacosauce (færdiglavet)

Man starter selvfølgelig med kyllingen, da det er noget som tager tid. Alle ingredienserne til marinaden piskes sammen. Kyllingebrysterne lægges ovenpå på et stykke sølvpapir i bunden af et ildfast fad. Marinaden fordeles ud over kyllingebrysterne. Sølvpapiret pakkes tæt sammen om kyllingestykkerne og så skal det stå i køleskabet et par timer eller til næste dag. Kyllingen sættes i ovnen ved 150 grader i 15 minutter, så skrues der ned til 110 grader og derefter skal kyllingebrysterne stå i ovnen i tre timer. Efter de tre timer kan kødet trækkes fra hinanden med en gaffel.

Så er det de syltede løg, der skal laves. Også gerne aftenen før. Skær løgene ud i strimler. Varm eddike og sukker i en lille gryde til sukkeret er smeltet. Kom løgene i den varme lage og sluk. Lad dem trække mindst 30 minutter eller til næste dag.

Skil forsigtigt kålbladene fra stokken og find de 8 pæneste. De skal være buede som små skåle. Skyl dem og tør dem forsigtigt. Fordel tacosauce, cremefraiche, syltede rødløg, radiser i skiver og avocado i skiver i forskellige skåle og sæt dem på bordet. Læg et kålblad som en lille skål på hver tallerken. Kom kyllingekød i hver kålskål og server for gæsterne. Så kan de selv komme topping på efter eget ønske.


Note: Kåltacoen var rigtig lækker. Savoykålen kunne være en smule sej, man kan evt. undlade at spise det sejeste af kålbladet. Smagssammensætningen var rigtig god med det stærke, det syrlige og det bitre. Til gengæld synes jeg ikke, at kyllingekødet vandt særlig meget ved at blive ovnstegt så længe. Måske brugte jeg for lidt marinade, måske havde jeg ikke fået lukket kødet nok inde. Smagen var sådan set okay, men kødet var tørt. Så kan man lige så godt bare stege  kyllingestykkerne på panden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar