mandag den 6. juni 2016

Rejse til Budapest 4: Markedsbesøg, broer, kage på et berømt konditori og flot underholdning

Jeg havde hele dagen for mig selv, så hvad havde jeg lyst til? Inden jeg tog afsted, havde jeg læst at der skulle være et stort Madmarked. Det havde selvfølgelig høj prioritet, så det startede jeg dagen med. Udover en masse stande med grønsager og frugt, kød og pølser var der selvfølgelig også masser af madsouvenirs ikke mindst i kategorien paprika, som vel er Ungarns mest berømte krydderi. Du kunne få det på dåse, i pose, på tube (!), i olie, tørret  osv. Og jeg købte selvfølgelig lidt af hvert med hjem, for det skulle jo prøves.



Efter mit besøg på markedet, var jeg blevet sulten og fik en dejlig let salat med gedeost på en cafe. Så gik jeg ned til Donau og krydsede den ved at gå over Frihedsbroen, en flot gammel grøn bro lavet i 1896. Jeg fortsatte langs Donau på Budasiden, men det blev jeg hurtig træt af, for det var meget trafik. Tilbage til Pest-siden igen over den næste bro, Elisabethbroen.





Så var det kaffetid og selvfølgelig måtte jeg prøve Budapest's mest berømte konditori: Gerbeaud. Her valgte jeg deres berømte kage: Dobos torta, en chokoladelagkage med karamelliseret farin på toppen. Den var lækker, men det mest fantastiske var nu og sidde og nyde den i det meget flotte lokaler, med prismelysekroner, tunge gardiner og fine gamle møbler.



Oven på den omgang kage måtte jeg ud og røre mig igen Så jeg fortsatte langs Donau, nu på Pestsiden. Jeg gik forbi Parlamentet, som er en fantastisk flot bygning. Som sagt gik jeg forbi, men jeg tror egentlig at man ser den allerbedst fra en båd på floden.



Næste mål var Margretheøen, som er en stor grøn ø, der ligger midt ude i Donau. Her er ikke boliger, men i stedet en dejlig stor grøn park med skyggefulde stier og grønne plæner. Det er de gode til i Budapest, det med parker. Jeg gik fra den ene ende af øen til den anden og det betød, at da jeg skulle tilbage til Pestsiden krydsede jeg for fjerde gang Donau.




.Om aftenen var der der Folkloreaften på programmet. Vi blev kørt med bussen ud til noget der lignede et forsamlingshus ude på en lille ø. Her fik vi serveret tre retter: En dejlig hønsekødssuppe som forret, som hovedret var der to slags kød samt fyldte pandekager. Jeg smagt kun pandekagerne og de var gode. Og så var der dessert. Jeg tror det muligvis var en somloi galuska som er en traditionel ungarnsk dessert med kagebund, kagecreme og chokoladesauce.


Mens vi spiste var der dans og sang a lá czardas. Der var to orkestre, der spillede på skift og så var der nogle helt fantastiske dansere. Om man kan lide den slags musik eller ej er en ting, men man kunne ikke andet end blive fascineret af danserne, der var meget dygtige og meget energiske. Maden stod faktisk og blev kold, fordi man skulle følge med i dansen. En rigtig fin aften.



Og så ikke mere om Budapest i denne omgang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar