torsdag den 2. juni 2016

Rejse til Budapest 3: En tur på landet og en meget lækker middag

Tredje dag på ferie i Budapest var det tid til en tur på landet. Vi startede med at køre til Esztergom. Her ligger Ungarns største kirke og den var vi inde og se. Meget flot kirke. Bagved kirken var der en flot udsigt til Donau og til Slovakiet, som ligger på den anden side af Donau.



Vi kørte videre og efter at have sejlet over Donau med en lille færge, ankom til vl den lille landsby Szendehely. Her besøgte vi et (meget) lille hjemstavnsmuseum og her fik vi frokost - en god gang gullasch. Det skal man jo næsten have, når man er i Ungarn. Her minder det dog mere om en fyldig suppe end en gryderet. Men godt smagte det. Og så med den lokale vin til.




Bagefter vi kørt op i de lokale vinmarker på ladet af en lastbil og fik mere at vide om vinproduktionen i området, samt smagte på friskpresset druesaft. Derefter tilbage til gården hvor der var kaffe og æblesnitter inden hjemturen.



Om aftenen blev det regnvejr. Så det med at tage ind til byen og kigge efter et spisested, virkede ikke så indbydende. Heldigvis fandt jeg ud af, at der lå en fransk restaurant lige i nærheden - La Perle Noire. Så der gik jeg hen for at spise aftensmad - og det blev et meget lækkert måltid. Mens jeg ventede på maden, fik jeg brød - som man jo ofte gør. Det var noget meget lækkert hjemmelavet brød med hjemmelave smør til. Og en lille smagsprøve på hytteost med chili fulgte også med.


Til hovedret fik jeg fisk, en stegt multe serveret med blomkålspure og mangomousse. Meget meget lækkert og flot anrettet på tallerkenen. Og som dessert valgte jeg deres dessert-tallerken. Der var en god ostekage, en lækker vaniljeis og nogle meget lækre chokolademacarons, mums det var godt. Den sidste smagsprøve var nogle lyserøde skumfiduser, dem kunne jeg nu godt have undværet. Men alt det andet var bare lækkert. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar