onsdag den 24. august 2016

Sommerlig tomattærte lavet med quinoa

Jeg har før lavet tærtebund med quinoa og sidste gang blev det en dejlig sprød bund. Men jeg syntes også, at mængden af quinoa var lidt for stor. Så i dagens opskrift på tomattærte har jeg så forsøgt mig med en quinoabund med færre quinoa og det fungerede fint. 






Tomattærte med quinoabund
(4 personer)
100 g ukogte quinoa
½ dl fløde
3 spsk grahamsmel
1 æg
salt
300 g små tomater – gerne i flere farver
1 bdt forårsløg
3 æg
1 dl hytteost
frisk eller tørret basilikum
salt, peber
Lad quinoaen stå i blød i vand ca. 15 minutter. Kog frøene i den dobbelte mængde vand tilsat lidt salt. Kogetid 15-20 minutter, hold øje med at de ikke koger tørre. Lad dem afkøle. Smør et tærtefad. Rør mel i fløden, rør et æg i og rør det derefter sammen med quinoaen. Bred quinoamassen ud i tærteformen langs bunden og op af siderne. Bag tærtebunden i 10 minutter ved 200 grader. Skær imens tomater i to. Pisk æg med hytteost og krydderier. Skær forårsløgene i mindre ringe. Efter 10 minutter tages tærtebunden ud af ovnen. Læg tomaterne på tærtebunden, jeg lagde dem med den overskårne flade nedad, men den kan måske være bedre at lægge dem med den overskårne side opad. Så fugten ikke trænger ned i tærtebunden. Drys forårsløgene over og slut af med at hælde æggemassen udover. Bages færdig i ovnen ved 200 grader ca. en halv time. Serveres med dagens salat.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar