søndag den 11. september 2016

Nordisk pizza med grønkål, kartofler og blåskimmelost

Hov, så er der pludselig gået en uge, siden jeg sidst var på bloggen. Det er ikke fordi jeg er blevet træt af at dele mine madopskrifter med jer. Men det har været en travl uge med konference, to-dages kursus, flere møder og vagter, sommerhusbesøg m.m.

Det har været en uge mad mange lækre madoplevelser, hvor andre har lavet mad til mig. Og det skal man jo bare skynde sig at nyde. Til gengæld har jeg jo så ikke selv lavet ret meget mad og der har heller ikke været så meget tid til at komme med nye opskrifter på bloggen.

Men nu er jeg tilbage igen og jeg lægger ud med en lækker pizza med grønkål. Her er der sikkert mange (ikke mindst italienerne), der vil mene, at grønkål IKKE hører til på en pizza. Men i min verden kan man komme det meste på en pizza, bare det passer sammen smagsmæssigt. Og så lad os da bare kalde det en nordisk pizza, så går det vel.





Nordisk pizza med grønkål, kartofler og blåskimmelost
(3-4 personer)
Pizzadej:
2 dl lunkent vand
10 g gær
1 tsk salt
50 g fuldkornshvedemel eller anden fuldkornsmel
150-200 g pizzamel
olivenolie
Fyld:
230 g kartofler skåret i tynde skiver
100 g grofthakket frisk grønkål
½ rødløg skåret i tynde ringe
75 g Danablu ost
Lav først dejen. Rør gæren ud i det lunkne vand, rør salt i og tilsæt derefter melet. Ælt dejen godt sammen til en god og blød dej. Kom en anelse olivenolie i en skål, læg dejen i, vend den rundt i olien og sæt den til hævning et lunt sted en times tid. Kom kartoffelskiverne i en gryde med vand og lad dem koge i 3 minutter. Derefter afdryppes de. Dejen rulles ud til 3-4 pizzaer afhængig af hvor mange og hvor store, man vil have dem. Pensl dejbundene med olie. Læg kartoffelskiver og løg henover. Kom grønkålen ovenpå. Smuldr den blå ost i mindre stykker og kom den ud over. Bages i 15 minutter ved 200 grader. Skulle grønkålen blive en anelse brun gør det ikke noget, da den bare blive sprød af det. Men den skal selvfølgelig ikke have for meget.

Note: Det blev en forbavsende god pizza med god smag.

Her er andre forslag til pizzafyld:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar