lørdag den 22. oktober 2016

Rødfisk med rodfrugter og balsamicomandler

I Rema havde de på et tidspunkt tilbud på rødfisk og det fik jeg lyst til at prøve. Jeg har ikke meget erfaring med fisk udover de allernemmeste som f.eks. laks, tun, makrel, rødspættefletter. Så jeg havde aldrig lavet en ret med rødfisk før, jeg tror faktisk ikke engang, jeg har smagt det før.
For at tage det sidste først, så havde fisken en fin delikat smag. Og konsistensen af kødet virkede lækker. Til gengæld var der lige de der skæl, der skulle skrabes af. Det var en helt ny oplevelse for mig. Helt nemt var det ikke, men jeg fik da skrabet dem af.

Opskriften er min version af en opskrift, jeg så hos skagenfood.dk





Rødfisk med rodfrugter og balsamicomandler
(2-3 personer)
350 g rødfisk
½ dl olivenolie
citron
hvidløg
timian
salt og peber
50 g mandler
2 spsk balsamico
1 spsk honning
200 g kartofler
½ citron
225 g rødbeder
150 g gulerødder
½ porre
Marinade: ½ dl olivenolie, saft fra det halve af den halve citron, 2 fed presset hvidløg, timian, salt og peber. Det hele røres sammen og smages til.
Rodfrugter: Skræl rødbeder, gulerødder og kartofler. Skær dem i mindre tern. Skær porren ud i mindre stykker. Læg alle grønsager ned i et ildfast fad, brug gerne et stort fad så laget af grønsager ikke bliver for tykt. Hæld marinaden over og vend det hele rundt. Kom stanniol over grønsagerne og bag fadet i ovnen ved 225 grader i 45 minutter eller til grønsagerne er møre.
Mandler: Mandlerne lægges på en tør opvarmet pande. Når mandlerne er opvarmet, tilsættes honning og balsamico. Pas på de ikke brænder på. Når panden er tør, er mandlerne færdige.
Fisk: Skrabet skindet fri for skæl (gerne i køkkenvasken, da det sviner en del) og dup fisken tør. Skær fisken i portionsstykker og læg dem med skindsiden nedad oven på rodfrugterne. Pres lidt citron over og dryp med lidt olie. Krydr med salt og peber. Fisken skal have 10-15 minutter, så den skal i ovnen, når grønsager har bagt 30 minutter.

Note: Det smagte godt, jeg kunne godt blive glad for rødfisk – trods arbejdet med skællene. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar