fredag den 11. november 2016

Lækre boller med græskar

Det er ikke så tit, at jeg bager boller. Men her i græskarsæsonen fik jeg lyst til at prøve at nogle med græskar. Jeg har før lavet boller med gulerødder og squash, så det var oplagt at prøve med græskar også. Bollerne blev fugtige, bløde og lækre. Opskriften er inspireret af en opskrift jeg havde set hos foodlicious.





Langtidshævede græskarboller – min version
(12-14 styk)
250 g hokkaido græskar – uden skræl og kerner
12 g gær
3 dl vand
1 tsk salt
1 dl A38
50 g græskarkerner
150 g fuldkornsspeltmel
150 g speltmel
200-250 g hvedemel
Græskarret rives på den grove side af rivejernet. I en stor skål smuldres gæren i vandet og røres godt ud. Salt tilsættes og røres ud sammen med A38. Græskarkernerne tilsættes. Derefter røres melet i. Start med 75 g fuldkornsspeltmel, så 75 g speltmel og igen fuldkornsspeltmel og speltmel på skift. Til sidst røres almindelig hvedemel i. Hvor meget der skal i, må man prøve sig frem med. Dejen skal helst være let, luftig og let klistret, men ikke for fugtig. Læg et klæde over og sæt dejen i køleskabet natten over. Næste dag formes boller af dejen og de efterhæver et lunt sted en halv times tid. Derefter bages de i ovnen ved 225 grader i 20-25 minutter.

Note: Det kan være svært at ramme den rette mængde mel. Bollerne skal jo helst hverken være for tørre eller fugtige. Jeg synes, at mine boller lige blev lidt for fugtige, så måske skal du bruge lidt mere mel end angivet i opskriften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar