tirsdag den 3. januar 2017

Prøv noget nyt - anderledes kartoffelmos med linser og kerner

Hvis et af ens nytårsfortsætter er, at man gerne vil spise flere grønsager, så kan man evt. starte med noget man kender - bare i en ny forklædning.

Som f.eks. dagens ret som er noget så banalt som kartoffelmos, men en noget anderledes slags kartoffelmos. Kartoflerne er nemlig kommet i selskab med røde linser og forskellige kerner. Det giver en dejlig kartoffelmos med noget tygge på..

Det er ikke noget jeg selv har fundet på, da jeg har fundet opskriften i Ditte Gad Olsens bog ”Vegansk for alle”. Bogen er fyldt med lækre opskrifter og kan anbefales til alle der elsker at lave mad med mange grønsager, også selvom man ikke er veganer.



Kartoffelmos med linser og kerner
OBS: Min version er ikke vegansk, da jeg bruger almindelig mælk og også tilføjer lidt smør)
(2 personer)
250 g kartofler
1 dl røde linser
½-1 dl mælk
25 g smør
25 g solsikkekerner
25 g græskarkerner
Kog kartoflerne i 10-15 minutter og lad dem stå og hvile i lige så lang tid, som de kogte. De skal være møre, så de kan moses. Kog linserne efter anvisningen på pakken. De skal være helt bløde. Rist de to slags kerner på en tør pande til de bliver gyldne og sprøde. Mos kartoflerne sammen med linserne. Rør mælk og smør i (smør kan undværes, men det giver altså en god smag til mosen!) og smag til med salt og peber. Vend til sidst kernerne i og så er kartoffelmosen klar.

Du kan spise kartoffelmosen sammen med en god grønsagssovs eller du kan spise den, med en god rustik salat til. Du kan også komme kartoffelmosen i et fad og bage den i ovnen til den bliver dejlig gylden på overfladen. 


2 kommentarer:

  1. Hej Anne. Det lyder rigtig lækkert. Jeg har før lavet kartoffelmos med linser eller søde kartofler. Det er godt. Jeg har dog ikke prøvet at tilsætte frø og kerner. Det tror jeg, vi skal prøve næste gang, der skal mos på menuen. Og ja kartoffelmos og smør, det hører altså sammen.
    MVH Inge V.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge,
      Søde kartofler lyder også som en rigtig god ide til kartoffelmosen:-) I hel taget kan man jo godt eksperimentere med mange at blande mange forskellige ting i.God fornøjelse med næste gang mos.
      mvh
      Anne

      Slet