søndag den 9. april 2017

Ideer til påskebordet: Laks med grønt, lækre agurkehapser med ost og skinke og abrikoser med et twist til oste

Jeg har lige holdt fødselsdag for mine tre gode veninder, som tog rejsen fra Hillerød, Farum og København for at besøge mig på Fyn. De skulle selvfølgelig forkæles med lidt god mad. Det blev til en lækker forårsagtig kyllingesalat med mango, en lille fiskeanretning, nogle små agurkehapsere og lidt ost, hvortil jeg havde lavet nogle abrikoser med honning og rosmarin.

Kyllingesalaten får I opskriften på i næste indlæg. I dag får I opskrifterne på de andre tre ting, som både ser godt ud og er nemme at lave. De egner sig rigtig fint til påskens frokostborde.


Laks med grønt
(4 personer)
50 g røget laks
4 blade af hjertesalat
ærtepesto (du kan bruge denne opskrift)
ærteskud
½ citron
Skyl og tør hjertesalatbladene og skær den groveste del af stilken. Kom en god portion ærtepesto på hvert salatblad og derefter laks delt i mindre stykker. Pynt med ærteskud og server citronskiver til.


Lækre agurkehapsere
(4 personer)
½ agurk
100 g flødeost med smag (jeg brugte den fra Buko med paprika og chili)
ca. 1/3 rød snackpeber
oregano
50 g serranoskinke
8 tandstikkere
Skyl agurken. Del den over på langs og skær hver halvdel i fire mindre stykker. Fjern kernerne og udhul evt. agurkestykkerne lidt ekstra. Hak peberfrugten fint og rør den i flødeosten sammen med oregano. Læk agurkestykkerne på et fad og fordel flødeosten med en ske. Del skinken i passende stykker, stik en tandstikker igennem og sæt skinkestykkerne i agurkerne.
Den opskrift har jeg set i et nummer af magasinet Isabellas.


Abrikoser med et twist
(1 lille glas)
16 hele tørrede abrikoser
4 spsk honning
4 spsk vand
3 stilke rosmarin i små kviste
Man kan bruge abrikoserne hele eller evt. dele dem i to. Jeg valgte det sidste. Kom de halve abrikoser i en lille gryde sammen med honning, vand og rosmarin. Kog blandingen op til honningen er helt smeltet. Skru ned og lade det simre et par minutter. Lad blandingen afkøle og hæld den derefter på glas. Lækker lille godbid til osten.
Denne opskrift fandt jeg hos CookieCrumble

Ingen kommentarer:

Send en kommentar