søndag den 2. april 2017

Ovnbagt torsk med grøn linsesalat

Nu skulle der så fisk på bordet, gerne med noget godt tilbehør. Og det skulle ikke være laks. Så i stedet blev det torskefilet. 

Nu er min erfaring med torsk ikke særlig god, så det var lidt af et eksperiment. Men denne udgave af torsk, som blev bagt i ovnen med lidt krydderier og citron, smagte faktisk godt. Ikke fordi det smagte af så meget, men det blev helt fint på den måde.

Tilbehøret blev en salat med linser og grønt. Udgangspunktet var en salat jeg havde set hos Femina og som jeg ændrede lidt på undervejs.    



      
Ovnbagt torsk og linsesalat med grønt – min version
(2 personer)
75 grønne linser
2-3 stk. forårsløg
olivenolie
citronsaft
sennep
hvidløg
salt, peber
125 g sukkerærter
1 æble
225 g torskefileter
citronsaft og skal
olivenolie

Hak forårsløget nogenlunde fint. Kog linserne ca. 18 minutter. Jeg er ikke så vild med rå løg, så jeg smed forårsløgene ned til linserne og lod dem koge med de sidste fem minutter. Men du kan også bare komme dem i salaten rå. Lad linserne afdryppe

Rør dressingen sammen af olivenolie, citronsaft, sennep, hvidløg, salt og peber. Vend dressingen i de lune linser (og løg) og lad dem stå en times tid.

Skyl sukkerærterne og skær dem i tre til fire stykker. Blancher dem i kogende letsaltet vand et par minutter og lad dem dryppe af. Skær æblet i terninger. Vend ærter og æbler i linserne inden serveringen.

Med hensyn til torsken så gjorde jeg ikke andet end at skære den i mindre stykker, som blev lagt på en bageplade. Citronsaft og skal samt olie blev rørt sammen og blev dryppet oven på fiskestykkerne sammen med salt og peber. Og så blev de bagt i ovnen ca. 10 minutter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar