mandag den 17. april 2017

Ovnfad med søde kartofler, rødbeder og bacon

Påskeferien er næsten forbi og jeg er hjemme igen efter en hyggelig omend kold påskeferie i sommerhus med hele familien. Jeg håber, at I også har haft en dejlig påske.

Påsken var jo vejrmæssigt noget af en kold fornøjelse, selvom der ind imellem har været strejf af en varmende forårssol. Og det kølige vejr ser ud til at fortsætte efter påske.

Så det der med forårsmaden er ikke så relevant lige nu. Derfor får I en mere vinteragtig rustik opskrift med søde kartofler, rødbeder og bacon. Jeg blev inspireret til denne opskrift af en opskrift, som jeg havde set hos Meny. Men som I kan se ændrede jeg den en hel del undervejs, så det blev næsten til en ny opskrift.






Sød kartoffelgratin med rødbeder og bacon
(2 personer)
200 g søde kartofler
200 g rødbeder
olivenolie
salt, peber
100 g bacontern
75 g fetaost (jeg brugte en med smag af chili og krydderurter, men du kan også bare bruge almindelig fetaost)
persille

Skær kartofler og rødbeder i tynde skiver. Kom dem i en skål og vend dem med olivenolie, salt og peber. Smør et ildfast fad. Dæk bunden med et lag rødbedeskiver. Lav derefter et lag af søde kartofler. Drys bacon over og lav et nyt lag af henholdsvis rødbedeskiver og skiver af søde kartofler. 

Sæt fadet i ovnen og bag det ved 200 grader i 45 minutter. Drys fetaosten over og bag yderligere i 10 minutter. Drys persille over ved serveringen. Spises med dagens salat til.


Til sidst skal I lige se et billede af den fine anretning min søster lavede til min fødselsdag. Som jeg har nævnt før her på bloggen, så giver vi ikke gaver til fødselsdage i min familie. I stedet laver gæsterne maden, så fødselaren bare kan nøjes med at nyde den gode mad. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar