mandag den 15. maj 2017

Dejlig grønkålssalat med kerner og tahindressing - kan også spises på en forårsdag

Hvor er det dejligt med lidt varme og solskin. Og de nye friske forårsgrønsager er efterhånden kommet i gang, det er bare dejligt.

Alligevel kan der stadig godt dukke en mere vinteragtig ting op i kassen fra Aarstiderne. Som f.eks. grønkål. Men på den anden side set – man kan jo sagtens nyde en god grønkålssalat, også i maj måned.

Så her kommer opskriften på en rigtig dejlig grønkålssalat, som jeg har fundet på Stinnas blog. Jeg var løbet tør for bulgur, så jeg brugte speltkerner i stedet. Men ellers fulgte jeg opskriften.

Hvis du ligesom jeg er vild med gode vegetarretter, så kan jeg varmt anbefale Stinnas side. Hun har mange gode opskrifter.






Grønkålssalat med kerner og tahindressing – min version
(2 personer)
1 dl speltkerner
4 stængler grønkål (ca. 150 g)
½ rødløg
1 dåse kikærter
granatæblekerner
1 avocado
mynte
persille
2 spsk tahin
4 spsk vand
1 spsk citronsaft
¼ task kanel
Salt
1 fed presset hvidløg
ristede solsikkekerner

Kog spelten efter anvisningen på pakken. Skyl grønkålsbladene og hak dem ret fint. Kom grønkålen i en skål. Hak løget fint og tilsæt det til salaten sammen med kikærter, finthakket mynte og persille.


Til dressingen røres tahin med vand, citronsaft, hvidløg, salt og kanel. Vend kerner og dressingen i salaten. Top salaten med granatæblekerner og avocadotern. 

Salaten kan sagtens bruges som tilbehør til dit grillede kød. Eller du kan spise den som hovedret med brød til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar