fredag den 30. juni 2017

Frittata med spinat, broccoli og chorizo

Æggekage, tortilla, frittata – kært barn har mange navne. Jeg har egentlig altid troet at æggekage bare var det danske navn for den spanske tortilla eller den italienske frittata – altså en æggemasse bagt på panden (evt. i ovnen) med en masse dejligt fyld.

Men nu er det gået op for mig, at den gammeldags danske æggekage er lidt anderledes, idet man her først bager æggemassen og så kommer fyldet (typisk flæsk eller bacon) ovenpå bagefter. Så har jeg lært noget nyt.

Betyder det så, at de opskrifter jeg har her på bloggen med æggekager slet ikke er æggekager? Ja, måske. Men hvad er de så? Det mest korrekte er nok en frittata, da en tortilla som udgangspunkt altid er lavet med kartofler (eller det er i hvert fald hvad jeg har læst mig frem til). Så fremover må jeg nok kalde mine ”æggekager” med fyld for frittata.

Nå, nok om navnet – nu til opskriften.





Frittata med spinat, broccoli og chorizo
(2-3 personer)
1-2 forårsløg
olivenolie
50 g chorizopølse
50 g frisk spinat
100 g kogt broccoli i små buketter
75 g små blommetomater
4 æg
½ dl skyr
paprika
salt, peber
50 g revet ost

Skær forårsløgene i ringe. Skær chorizopølsen ud i små tern. Skyl spinaten og skær den ud i strimler. Del blommetomaterne i tre.

Svits løgene et par minutter i olie på panden. Tilsæt chorizotern og fortsæt med at svitse, til løgene er blevet klare. Tilsæt spinat og svits til den falder sammen. Tilsæt broccoli og tomatstykker og vend det hele rundt.

Pisk æggene grundigt med skyr og krydderier. Hæld æggemassen udover grønsager og pølse og bag frittataen i 15-20 minutter til den bliver fast nok til at man kan vende den. Ven den på et grydelåg og bag den færdig på den anden side. Serveres med dagens salat og evt. brød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar