fredag den 9. juni 2017

Let sommersalat med spidskål, rabarber og feta

Så har jeg en uges ferie at se frem til, og det er selvfølgelig dejligt. Men altså, det føles jo ikke særlig meget som sommerferie med det vejr, vi har lige nu. Og da planen er, at min søster og jeg skal ud og se på haver i det nordlige Jylland, så er det altså ikke en særlig opmuntrende vejrudsigt. Nå, men vi må jo tage regntøjet med og den tykke trøje og håber, at det bliver bedre end det ser ud til lige nu.

Forhåbentlig får vi nogle gode have-oplevelser og også nogle gode madoplevelser. Kender I nogle gode steder i Himmerland, hvor man kan få en lækker frokost, så hører jeg gerne fra jer.

Men nu til dagens opskrift som blev en sommerlig salat lavet på rester i køleskabet. Der er jo ofte noget der skal bruges lige op til en ferie. I dette tilfælde var der lidt spidskål, der var en squash, der var en fennikel og der var en rest feta. Og der stod også et glas med lynsyltede rabarber. Og de ting synes jeg egentlig godt kunne passe sammen i en salat. Opskriften får I her:




 Spidskålssalat med squash, rabarber og feta
(2 personer)
100-150 g spidskål
100 g squash
lidt fennikel
2-3 spsk råsyltede rabarber (Du kan finde en opskrift på råsyltede rabarber her)
25 g fetaost
frisk timian
Dressing:
lage fra de syltede rabarber
olivenolie
honning
salt, peber

Snit spidskålen fint. Skær squashen i små tern. Skær fenniklen fint ud. Kom grønsagerne i en skål. Skær evt. rabarberstykkerne i mindre stykker, vend dem i salaten sammen med finthakket timian. 

Pisk rabarberlagen sammen med olivenolie og smag til med honning, salt og peber. Hæld dressingen over salaten og vend rundt. Drys fetaosten over og server.

Har du lyst til at prøve an anden opskrift med rabarber, kan jeg anbefale:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar