søndag den 16. juli 2017

Glutenfri mandelkage med jordbær og creme

Nu skal det handle om kage - jordbærkage. For et stykke tid siden havde jeg besøg af en veninde, som ikke kan tåle gluten. Hun kom til eftermiddagskaffe og jeg ville selvfølgelig gerne servere en lækker kage til kaffen. Gerne med jordbær, for det er jo (stadig) jordbærsæson.

Så jeg fandt frem til denne kage som består af en bund af mandler, sukker og chokolade. Ovenpå en creme af flødeskum og cremefraiche og til sidst jordbærskiver. Det blev der en dejlig lækker sommerkage ud af.

Jeg har desværre ikke målene på piskefløde, cremefraiche og jordbær, da jeg samlede kagen mens min veninde var på besøg og derfor ikke fik det skrevet ned. Men lav portionen i en mængde du synes er passende.





Glutenfri mandelkage med jordbær og creme
Kagebund:
150 g mandler
100 g sukker
100 g hakket mørk chokolade
3 æg
1 tsk bagepulver
Creme:
piskefløde
cremefraiche
vaniljesukker
Pynt:
jordbær
hakkede mandler
hakket chokolade

Mandlerne hakkes fint og blandes med bagepulveret. Æggene piskes let med sukker og heri blandes mandler, bagepulver og chokolade.

Jeg bagte bunden i en stor rugbrødsform og delte kagestykket på langs bagefter. Du kan også bruge en lille bradepande og nøjes med et lag. Så skal kagen bage kortere tid. Jeg forede formen med bagepapir, som jeg havde penslet med smør for at være sikker på, at kagen kunne slippe. I rugbrødsformen skulle kagen bare 50-55 minutter nederst i ovnen ved 180-190 g grader. Men som sagt skal du have kortere bagetid, hvis du bruger en bradepande.

Hvis du har bagt kagen i en rugbrødsform, deles den i to og de to halve stykker lægges ved siden af hinanden. Hvis du ikke skal bruge hele kagebunden, kan du sagtens fryse noget af den ned.

Pisk fløden til skum og vend den med cremefraiche og vaniljesukker. Kom cremen på kagen. Skyl jordbærrene og skær dem i skiver, som du fordeler oven på kagen. Drys til sidst med hakkede mandler og chokolade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar