søndag den 3. september 2017

Kulmule i rød karry

Den sidste uges tid har der ikke være meget madlavning på programmet. Dels har jeg været i København til fødselsdag, dels har jeg været fire dage til Filmtræf i Svendborg og dels har jeg været i sommerhus. Så jeg har nydt rigtig godt af andres madlavning en uges tid. Men så er det også godt at komme hjem til egne kødgryder.

Denne opskrift med kulmule er en opskrift jeg prøvede af for et stykke tid siden. Jeg havde aldrig lavet mad med kulmule før og jeg tror heller aldrig, at jeg har smagt fisken før. Så da de på et tidspunkt havde kulmule i Rema måtte det jo prøves.

Og det blev en rigtig dejlig ret. Kulmulen havde en fin mild smag og kødet var lækkert i strukturen. Så jeg kan sagtens finde på at kaste mig over en kulmule igen. Opskriften til dagens ret havde jeg fundet hos Femina.



  

Kulmule i rød karry
(2 personer)
350-400 g kulmule med skind
salt, peber
smør til stegning
Sauce:
1 spsk olie
1-2 rød karrypasta
2 forårsløg, finthakkede
1 fed hvidløg, finthakket
1 lille dåse kokosmælk (165 ml)
saft af ½-l1 lime
salt, peber
½-1 spidskål i strimler
1 lille bundt koriander (purløg eller thai-basilikum kan også bruges)

Start med saucen. Varm olien op i en wok eller bred gryde og rist karrypastaen i 1-2 minutter. Rør løg og hvidløg i. Hæld kokosmælk over og lad det simre i 5 minutter. Smag til medlimesaft, salt og peber.

Kom spidskålen i kogende letsaltet vand i 2-3 minutter. Tag kålen op og knug væden af.

Dup fisken tør og skær den i portionsstykker. Drys med salt og peber. Smelt smørret og steg fisken med skindsiden nedad til kødet er akkurat hvidt og fast. Hold kødet nede med en palet det første minut. Vend fisken og steg på den anden side 1 minut.

Anret fisken i et fad med saucen nederst, kålen oven på og fisken øverst. Drys med koriander. Server ris eller brød til.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar