mandag den 11. september 2017

Smuk salat med røget makrel og rødkål

Rødkål er ellers ikke noget jeg forbinder med denne årstid. Men jo, det er så småt ved at være sæson for danske rødkål. Her er en dejlig let salat, hvor rødkålen er brugt sammen med røget makrel. Og det er faktisk slet ikke en dårlig kombination.

Opskriften fandt jeg hos Alt for Damerne. Jeg tilrettede opskriften lidt og min udgave kan I se her:





Salat med makrel, speltkerner og rødkål (min version)
(2 personer)
1 dl speltkerner
½ røget makrel
150 g finthakket rødkål (rød spidskål kan også bruges)
en håndfuld frisk persille
olivenolie
citronsaft
salt, peber
20 g pinjekerner

Kog kernerne efter anvisningen på pakken. Mens den koger, piskes en dressing af olivenolie, citronsaft, salt og peber. Når kernerne er kogt vendes dressingen i sammen med finthakket persille. Lad derefter kernerne køle af. 

Rist pinjekernerne på en varm pande til de får lidt farve. Snit rødkålen fint. Pil kødet af makrellen og del det i mindre stykker. Vend rødkål og makrel i en skål og læg blandingen på to tallerkener. Fordel kerneblandingen over og drys til sidst med pinjekerner og ekstra persille.

Dejlig enkel hverdagsmad, nemt og hurtigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar