søndag den 15. oktober 2017

Nem og lækker kage: Crumble med pærer og krydderier

Crumble er en nem måde at lave kage på, hvis man skal have gæster og ikke har så meget tid. Jeg vil tro, at man kan lave crumble med de fleste slags frugter – den bløde søde lune frugt og den sprøde fede crumbledej er bare en lækker kombination.

Det er efterår, så jeg fik lyst til at lave en crumble med pærer. Og for at gøre den lidt mere eksotisk kom jeg  nogle smagfulde krydderier i – nemlig stødt ingefær og kardemomme. Den sidste blev dog lidt for gennemtrængende. Så pas på med kardemommen!

Man kan spise is, flødeskum  eller cremefraiche til sin crumble. Jeg valgte at røre cremefraiche op med lidt jordnøddesmør og lidt friskhakket ingefær. Det passede fint til.






Crumble med pære og krydderier
(1 fad)
1 dl sukker (jeg brugte rørsukker)
1½ dl fuldkornsspeltmel
1½ dl havregryn
100 g smør
½ tsk kardemomme
½ tsk stdt. ingefær
1 tsk vaniljesukker
3-5 pærer afhængig af størrelsen
cremefraiche (18%)
jordnøddesmør
revet ingefær

Kom alle de tørre ingredienser i en skål. Skær smørret ud i tern og kom det i skålen. Smuldr smørret med de tørre ingredienser, til det er nogenlunde blandet.

Smør et lille fad eller en tærteform. Fjern eventuelle grimme pletter fra pærerne og skær dem i tern. Fordel pæreternene i bunden af fadet. Hæld crumbledejen over og sørg for at dejen dækker alle pærerne.


Bages i ovnen ved 200 grader i en halv time. Rør cremefraiche med jordnøddesmør og ingefær og server det til den lune pærecrumble.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar