onsdag den 15. november 2017

Rødbedetærte med spinat og feta

Tærte med rødbeder og spinat lød som en lidt sjov blanding tænkte jeg, da jeg læste Annette Harbech Olesens opskrift på kolesteroltærte. Men da jeg nu lige havde både rødbeder og spinat, så skulle opskriften da prøves.

Annette kalder opskriften for en kolesteroltærte, fordi den skulle være rigtig sund og god for dit kolesteroltal. Hvilket den sikkert også er, det vil jeg ikke udtale mig om. Men sikkert er det, at det er en dejlig lækker tærte, hvor de revne rødbeder giver en helt særlig konsistens til tærten.

Da jeg ikke har fulgt Annettes opskrift hundrede procent, har jeg valgt at kalde min tærte noget andet. Prøv den hvis du kan lide rødbeder, gedefeta og tærter – uanset om du går op i kolesteroltal eller ej.








Rødbedetærte med spinat og feta
(1 stor tærte)
Tærtedej:
150 g fuldkornsspeltmel
50 g havregryn
50 g smør
50 g skyr
1 tsk salt
lidt vand
Fyld:
400-500 g rødbeder
200 g frossen spinat
100 g feta (gerne gedefeta, hvis du er til det)
2 æg
125 g hytteost
1 dl fløde
cayennepeber
muskatnød
salt, peber

Kom mel og havregryn i en skål. Smuldr smørret i melet. Tilsæt skyr og salt og arbejd dejen sammen til en nogenlunde fast konsistens. Tilsæt evt. lidt vand, hvis den ikke vil hænge sammen. Tryk dejen ud i en smurt tærteform og bag bunden ved 180 grader i 10 minutter.

Skræl rødbederne og riv dem groft. Min portion var på ca. 300 g i reven tilstand. Pres væden ud af de revne rødbeder og ud af den frosne spinat.

Når tærten har bagt 10 minutter tages den ud af ovnen. Rødbederne lægges i bunden af tærten. Fetaosten smuldres ovenpå. Og derefter fordeles spinaten oven på osten. 

Pisk de to æg med hytteost og fløde samt krydderier. Hæld denne masse over tærten. Sæt den i ovnen og bag den ved 180 grader i ca. 40 minutter. Serveres med dagens salat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar