lørdag den 6. januar 2018

Kålsalat med frugt


Selvom der er masser af god mad i december, så holder jeg meget mere af maden i januar. For efter at reklamer, ugeblade, blogs og instagram har været fyldt med julesul og lækre godter og jeg selv har spist både flæskesteg, konfekt, tarteletter og meget andet godt, så trænger jeg virkelig til masser af grønsager med masser af farver.

Og der er der rigtig meget af i januar, for nu skal alle leve sundt og helst også tabe nogle julekilo. Og ser er der fokus på den slags mad, jeg bedst kan lide med masser af grønt. 

Så har får I opskriften på en dejlig kålsalat. Faktisk lavede jeg den til julefrokosten 1. juledag, for selvfølgelig kan man også spise grønt i december. Og salaten er ikke mere julet end den sagtens kan spises i januar.



Kålsalat med frugt
(2 personer som hovedret, 4 personer som tilbehør)
50 g frisk grønkål
100 g frisk rød spidskål
1 appelsin
en håndfuld vindruer
en håndfuld friske dadler
30 g valnødder
Dressing:
olie
sennep
hindbæreddike (eller æbleeddike)
salt, peber


Skyl grønkålen og hak den fint. Snit spidskålen fint. Bland de to slags kål i en skål. Pisk dressingen sammen af alle ingredienserne og hæld den over kålen. Vend det hele rundt. 

Skræl appelsinen og skær den i fileter. Skyl vinduerne og halv dem. Skær dadlerne i mindre stykker. Vend frugten i salaten. Hak valnødderne groft og drys dem over salaten. Og så er den klar.

Spis den som en let hovedret med brød til, som en frokostsalat eller som tilbehør til kød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar