fredag den 5. januar 2018

Nytårsdessert 2017: Limeparfait med blåbær

Jeg har ikke eksperimenteret meget med hjemmelavet is af nogen slags. Men så skulle jeg lave en dessert til nytårsaften og mit udgangspunkt var et par limefrugter, jeg havde købt. Jeg faldt over nogle opskrifter på nettet med parfait lavet med lime og tænkte, ja hvorfor ikke prøve det?

Så jeg gik i gang og jeg må sige, at resultatet blev en rigtig fin og cremet parfait med en dejlig frisk smag. Så det er nok ikke sidste gang, jeg vil vove mig ud i den slags.





Limeparfait med blåbær
(Dessert til 5-6 personer)
4 pasteuriserede æggeblommer
50 g flormelis
1 stang vanilje
1 spsk sukker
2,5 dl piskefløde
saften af 1-2 limefrugter plus lidt revet skal
100 g blåbær
1 småkage
lidt hvid chokolade

Skyl limefrugterne og tør dem. Riv lidt af skallen af men pas på, at du ikke får det hvide med, da det er bittert. Pres saften fra den ene lime (brug to for en kraftigere smag).

Pisk æggeblommerne med sukker, limeskal, limesaft og vaniljekorn til en cremet konsistens. Pisk fløden blød, men ikke for stiv.

Vend fløden forsigtigt i æggemassen, til det bliver en ensartet masse. Hæld det hele i en skål og sæt det i fryseren. Så kommer vi til det ekstra arbejde med parfaiten. I hvert fald når man ikke har en ismaskine. Den skal nemlig tages ud af fryseren og røres igennem ca. hvert kvarter mindst 3-4 gange. Jeg gav den nogle ekstra gange, inden jeg lod den fryse ind. Og konsistensen blev rigtig fin.

Ved serveringen anrettes parfaiten i et glas eller på en tallerken. Småkagen knuses og drysses over sammen med lidt finthakket chokolade og blåbær.

Sådan, så har du en rigtig fin dessert til nytårsaften eller hvilken som helst anden aften, hvor du har lyst til dessert. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar