lørdag den 17. marts 2018

Pilaf med perlespelt, bacon, æble og rødkål

Rødkål behøver ikke kun at være noget man spiser til jul. Her er rødkålen brugt i en perlespelt pilaf sammen med bacon og æble. Og det er altså rigtig god mad også på en kold og blæsende forårsdag.
Opskriften har jeg fra Føtex. Jeg brugte perlespelt i stedet for perlebyg, men har ellers fulgt opskriften nogenlunde.

Den næste uges tid kommer der ikke så mange nye opslag på min blog. Jeg skal nemlig flytte på fredag og så er der ligesom en masse andre ting at tage sig af end spændende madlavning. 





Perlespelt pilaf med bacon, æble og rødkål (min version)
(2 personer)
100 perlespelt
3-4 dl bouillon
½ rødløg
olivenolie
100 g bacon
200 g rødkål
1 æble
timian frisk eller tørret
salt,peber
25 g valnødder

Skyl perlespelten. Hak rødløget og svits det i olivenolie, til det bliver blødt. Tilsæt perlespelten og lade den svitse med et par minutter. Tilsæt 2 dl bouillon og lad perlespelten koge ca. 20-25 minutter. Hold øje med spelten løbende og tilfør mere væde, hvis den er ved at koge tør.

Skær baconen ud i mindre stykker og steg dem på panden til de bliver gyldne og sprøde. Tag baconen af panden og læg dem på et stykke køkkenrulle.

Snit rødkålen fint og svits kålen i baconfedtet på panden. Skær æblet i tern og tilsæt æbleternene. Lad kålen svitse til den bliver blødere, men stadig har bid. Hak valnødderne groft. Tilsæt perlespelt, bacon og valnødder, vend det hele rundt og varm det igennem. Spis eventuelt lidt gulerodssalat eller grøn salat til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar